4.3  Přehled faktur

Nejčastější, nejtypičtější a nejoprávněnější otázka zní: komu, za co a kolik naše samospráva platí? Proč každému občanovi, který to chce vědět, odpovídat zvlášť, když je možné tyto informace dát přehledně na webové stránky samosprávy? Zastupitelé ani úředníci nestíhají kontrolovat efektivitu všech vynaložených peněz, tak ať si nechají pomoct od občanů. Ti poznají, zda nejsou vynakládané částky za konkrétní služby či zboží přemrštěné, a uvidí také, co stojí život jejich úřadu.

Vzhledem k novele zákona o svobodném přístupu k informacím, podle níž musí úřady zveřejňovat na webu žádosti i odpovědi, dojde jistě k případům, kdy si budou občané žádat přehled faktur za určité období. A úřad jej pak bude muset dát na web. Tak se to stalo například ve slovenském městě Šaľa, kde si místní občanské sdružení každý rok vyžádá přehled faktur a úřad jej pak v souladu se svou informační politikou musí vyvěsit na web (viz www.sala.sk). Navrhujeme, aby samosprávy vzaly iniciativu do svých rukou a zveřejňovaly své výdaje na svých webových stránkách následujícím způsobem:

číslo faktury datum vystavil předmět platby částka
1/2006 2.1.2006 Printing s.r.o. tisk vizitek, 2000ks 8 000,00
2/2006 3.1.2006 Printing s.r.o. tisk pozvánek, 500ks 12 000,00
3/2006 5.1.2006 Printing s.r.o. výroba razítek, 110ks 22 000,00
Ilustrativní tabulka s přehledem faktur.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *