Operátor Opencard – další stamiliony z pražské pokladny bez soutěže

Praha se chystá poslat na kartu Opencard další stovky miliónů korun neprůhledné firmě eMoneyServices, s.r.o. (EMS). Nové, minimálně srovnatelné řešení dopravní karty od jiného dodavatele, se dá přitom pořídit řádově levněji, v rozmezí od 20 do 60 miliónů korun.

Oživení získalo úplný neveřejný harmonogram transformace projektu Opencard na nově vzniklou společnost Operátor Opencard, a.s., jež byla zakládána z důvodu potřeby získání všech licencí k Opencard a tedy nezávislosti na EMS. Podle tohoto harmonogramu má být ovšem v příštích letech hlavním dodavatelem služeb spojených s Opencard právě společnost EMS.

Dle informací od radního pro informatiku Jana Vašíčka požaduje společnost EMS v příštích dvou letech za tyto služby zhruba 300 miliónů korun. Z toho 50-80 miliónů korun bude stát odkup části společnosti EMS. Dále jde o podporu stávajícího systému za asi 100 milionů korun, vývoj nového systému (sloučení systémů Dopravního podniku a města) za asi 140 miliónů, a vypořádání údajných pohledávek za 61 miliónů.

Oživení dále zjistilo, že podklady, na základě kterých zastupitelé města schválili odkup části firmy EMS, připravovala sama společnost EMS. Může se tak opakovat scénář z roku 2006, kdy celý projekt Opencard pomáhal jako konzultant města připravovat budoucí ředitel vítězné firmy Haguess Petr Stránský. Tramvajenka pak Pražany vyšla na 1,2 miliardy korun. Stejný Petr Stránský dnes jedná i za neprůhlednou společnost EMS, která projekt Opencard převzala po firmě Haguess.

Praha opakuje stejné chyby jako na začátku Opencard – neuvažuje o soutěži různých variant řešení a akceptuje předem jen jedno. Znovu je zde silný střet zájmů poradce a budoucího dodavatele systému, kterým je opět neprůhledná firma. Takový přístup je pro Prahu riskantní a nehospodárný “, říká předseda občanského sdružení Oživení Martin Kameník.

Firma EMS vznikla 1. prosince 2011 s předmětem podnikání pronájem nemovitostí. 31. října 2012 kupuje EMS část firmy Haguess. EMS je součástí holandské společnosti EMONEY  GROUP B. V. Dle holandského obchodního rejstříku tato firma vznikla teprve 10. října 2012, tedy jen 21 dní předtím, než EMS odkoupila část firmy Haguess. Za pozornost stojí také zakladatel holandské společnosti EMONEY GROUP B.V.,  gibraltarská firma Exiler limited. Oživení získalo výpis gibraltarského obchodního rejstříku, z nějž  vyplývá, že ředitelem Exiler limited není nikdo jiný než Petr Stránský. Existuje tedy důvodné podezření, že jde jen o účelově založené společnosti se záměrem zakrýt skutečné majitele firmy a příjemce zisků.

Oživení oslovilo potenciální poskytovatele služeb, kteří jsou schopni nahradit dosavadní systém dopravní čipové karty v případě, že by se Praha nedohodla s EMS na další spolupráci. Většina firem uvedla, že je schopna dodat Praze nový kompletní systém dopravní čipové karty s více funkcionalitami, než má současná Opencard. Finanční náklady na nové řešení se pohybuje v rozmezí 20-60 miliónů korun (cena se liší v závislosti na nabízených službách – od klasických dopravních karet až po využití karet bankovních).  Odkupovat část EMS za 50-80 miliónů a investovat další desítky či stovky miliónů do provozu a vývoje, považuje Oživení za nesmyslné řešení v rozporu s postupem řádného hospodáře.

„Zjišťovali jsme, zda i v případě, že by se Praha nedohodla s EMS na další podpoře, by bylo nutné měnit dosavadní karty, které jsou v oběhu (1,2 mil kusů) a dle vyjádření, jak zástupců města, tak dopravního podniku i expertů  by karty fungovaly dále“, dodává Lukáš Landa z Oživení.

Oživení proto dnes vyzvalo zastupitele a radní hl. m. Prahy, aby ustoupili od další exkluzivní spolupráce s vlastnicky neprůhlednou společností EMS a otevřeli soutěž i dalším technickým řešením.

[divider]

Celé znění tiskové zprávy

Za Oživení, o.s,

Martin Kameník, martin.kamenik@oziveni.pokusnastranka.cz, tel.: 776 230 779
Lukáš Landa, lukas.landa@oziveni.pokusnastranka.cz, tel.: 736 531 412

[divider]

Přílohy:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Žádné komentáře

Odeslat komentář