Čtvrt milionu Opencard nemusí za měsíc platit. Hrozí zablokování celého systému.

Podpora Opencard končí už za měsíc. Pokud se Praha a firma EMS nedohodnou, až čtvrt milionu karet může být zablokováno. Nejisté je ale také vydávání nových nebo ztracených karet. Praha už dokonce připravuje krizový plán, návrat k papírovým kuponům.

Už za měsíc se může stát, že město Praha nebude moct vydávat nové Opencard nebo nahrazovat ztracené a odcizené karty.

Společnost eMoneyServices (EMS), dříve Haguess, která Opencard pro Prahu spravuje, naznačuje, že by mohla po 15. červnu přestat celý systém provozovat a zablokovat ho. K tomuto datu totiž vyprší platnost dohody s magistrátem a pokračování správy Opencard zatím Praha nedojednala.

Praha chtěla celý projekt od EMS, která je vlastníkem licence i celého know-how, koupit a spravovat sama. Firma městu na začátku května projekt nabídla za 495 milionů korun. Pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) tuto částku označil za nepřijatelnou. Zároveň oznámil, že Praha vypíše soutěž na nového dodavatele a zcela novou kartu. A to pouhý měsíc a půl před vypršením dohody s EMS.

Pražský magistrát se k celé kauze odmítá vyjadřovat. Na otázky serveru IHNED.cz, jak je možné, že Praha měsíc před koncem podpory Opencard neví, jak bude postupovat dál, a co se bude dít po 15. červnu, primátor Hudeček ani odpovědní radní neodpověděli.

Mluvčí pražského magistrátu Petra Hrubá pouze uvedla, že Praha v současné době nechává vypracovat posudky k nabídce EMS, kterou už dříve primátor Hudeček odmítl. Teprve potom bude jednat o tom, co bude s celým projektem dál. Posudky by měly být hotové ještě tento týden.

Hudeček přitom už na začátku května připustil, že pokud by se město s firmou EMS nedohodlo a musela by se vypsat nová soutěž, byl by problém s vydáváním nových karet.

Uživatelům Opencard, kterých je přes milion dvě stě tisíc, by se například mohlo stát, že si nebudou moci zprovoznit jízdenku zakoupenou přes internet. Problém by měli i ti, kdo by Opencard ztratili nebo by jim byla ukradena. Nebylo by totiž možné dohledat, že si kupon skutečně koupili.

Pražský primátor ale zároveň ujišťuje, že s už vydanými kartami nebude problém žádný. Vydávání jednotlivých jízdních kuponů má totiž na starosti Dopravní podnik hlavního města Prahy a smlouvy mezi ním a EMS vyprší až na konci roku.

Podle EMS je navíc v oběhu asi 250 tisíc karet, které Praha vydala, aniž by za jejich licenci zaplatila. „Jestliže dojde k naplnění černého scénáře, tak je velmi vážně ohroženo minimálně 250 tisíc uživatelů,“ řekl serveru IHNED.cz Martin Opatrný z eMoney Group, mateřské společnosti EMS.

Na otázku serveru, zda to znamená, že firma za těchto podmínek čtvrt milionu karet zablokuje, Opatrný pouze odpověděl, že „nechce zacházet do podrobností“. A že jde o „krajní variantu“. „Primárně se chceme s Prahou dohodnout,“ dodal Opatrný.

Podle informací serveru IHNED.cz by nelicencované karty v případě zablokování celého systému nefungovaly vůbec.

Opencard byla podobně ohrožena už v roce 2012, kdy končila platnost 300 tisícům kusů karet. Město pod vedením bývalého primátora Bohuslava Svobody (ODS) tehdy odsouhlasilo prodloužení smluv o další dva roky.

Policie ale právě kvůli prodloužení smlouvy bez vyhlášení soutěže navrhla obžalovat jak Svobodu, tak jeho nástupce Hudečka a všechny členy městské rady.

Krizový scénář: Návrat k papírovým kuponům

Praha nyní zvažuje různé možnosti. Kdyby se magistrát s EMS nedohodl, mohli by se cestující vrátit k papírovým kuponům. Další variantou je zavedení kolků ke stávajícím Opencard.

Magistrát už o krizových scénářích jednal i s dopravním podnikem. Podle DPP by s pořízením papírových kuponů neměl být problém. Dopravní podnik totiž loni v listopadu uzavřel se Státní tiskárnou cenin rámcovou smlouvu na dodávky jízdních dokladů v letech 2013 až 2017.

V rámci této smlouvy je kromě jízdenek možné zažádat i o zakázku na kupony MHD. „Zhotovitel se zavazuje do osmi týdnů ode dne, kdy mu byla doručena příslušná výzva, zhotovit jízdní doklady dle specifikace,“ řekl serveru Aktuálně.cz radní Jan Vašíček.

Hlavní město zaplatilo za projekt Opencard už 1,2 miliardy korun. Smlouvy s firmou Haguess uzavíralo město za primátora Pavla Béma. Jeho první náměstek Rudolf Blažek zažádal o audit. Důvodem podle něj byla přílišná závislost města na firmě Haguess. Audit ukázal, že jsou pro město nevýhodné. Auditor minulý týden sněmovní vyšetřovací komisi k Opencard vypověděl, že smlouvy musel připravovat diletant.

Současné vedení se proto chtělo ze smluv vymanit, celý projekt odkoupit tak, aby ho Praha spravovala sama.

Za projekt už soud odsoudil pět bývalých magistrátních úředníků, včetně bývalého šéfa odboru informatiky Ivana Seyčka, k podmíněným trestům od jednoho do tří let za zvýhodnění firmy Haguess a uzavření nevýhodných smluv. Rozsudek je nepravomocný.

Kauzu Opencard vyšetřuje také sněmovní komise, zřízená letos v březnu.

Zdroj: iHNED.cz

Autoři: Eliška Nová, Lucie Kudláčková

Více také v TZ Oživení z 5.5.2014, která upozornila média na chystané pokračování akce Opencard

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Žádné komentáře

Odeslat komentář